Nå blir det enkelt å finne gode oster i ostedisken
Spesialitet

Nå blir det enkelt å finne gode oster i ostedisken

Som første dagligvarekjede i Norge har SPAR utviklet osteetiketter med informasjon. – Et strålende tiltak som gjør det enkelt for forbrukere å finne gode oster, sier direktøren i Matmerk.

Del denne siden

Skrevet av: Dato:

– Ved å merke ost med informasjonsetiketter på denne måten, løfter vi lokale oster, samtidig som vi gjør det enklere for kundene å prøve noe nytt, forteller kategoriansvarlig for ost i SPAR, Therese Jørlo.

Hun har jobbet med å utvikle de nye etikettene, som kan minne om de Vinmonopolet bruker på sine varer. 

– Vi ser at ost har fått et oppsving i popularitet hos forbrukerne, men at mange føler seg litt usikre på hvilke oster de kan bruke til hva, og ofte ikke tør å prøve nye typer. Vi har derfor laget etiketter som forteller om de ulike ostene, hvilke bruksområder de har, deres smaksstyrke og hvilken melk de er laget på, forteller hun. 

 

Nå blir det lettere å finne fram i ostedisken. SPAR har innført kjekke etiketter, akkurat som på polet.
Akkurat som på polet! Nye etiketter med informasjon gjør det enklere å finne ost i ostedisken hos SPAR over hele landet. Foto: SPAR

Lokale smaksbomber

Etikettene viser også hvor osten er ystet. For de utenlandske ostene er det landet som kommer frem, mens på de norske ostene går vi helt ned på dalen de er ystet i. 

– Det produseres utrolig mye god ost i Norge, og noen vil nok oppdage at favorittosten kanskje ikke ystes så langt unna. For SPAR er samspillet med lokale leverandører viktig, og vi ønsket derfor å fremheve ostenes opprinnelse på etiketten, forklarer Therese Jørlo.  

Etter at den norske osten Kraftkar fra Tingvollost vant Oste-VM i 2016 og Fanaosten vant på hjemmebane i Bergen i fjor, har osteinteressen her til lands eksplodert.

− Stadig flere får øynene opp for det håndverket og de tradisjonene som ligger bak den norske osteproduksjonen, samt at norsk ost smaker utrolig godt! Det er en utvikling vi ønsker velkommen, sier Therese Jørlo.
Nina Sundqvist med Spesialitet-merket
Nina Sundqvist, direktør i stiftelsen Matmerk, synes det er strålende at det blir enklere å finne oster med offisielt Spesialitet-merke.

– Nå blir det lett å finne det beste!

– Dette er et strålende tiltak som vi ønsker velkommen med fanfare til, sier direktør i Matmerk, Nina Sundqvist. 

Matmerk er stiftelsen som forvalter merkeordningen Spesialitet, den offisielle merkeordningen for norsk lokalmat i særklasse. En egen fagjury godkjenner hvilke produkter som får bære det gjeve Spesialitet-merket.  Mange av landets beste oster er merket med Spesialitet, og merket vil komme godt fram på etikettene hos SPAR. 

– Det vil gjøre det enda lettere for folk å finne de virkelige gode, norske ostene. Spesialitet hjelper deg som forbruker å finne kvalitetsmat. Nå blir det like lett å finne god ost i butikken som god ost på polet. Det er kjempebra og helt i tråd med den ønsker hos oppdaterte, kvalitetsbevisste forbrukere, sier Sundqvist. 

Nå blir det enkelt å finne gode oster i ostedisken