Turmat fra Matprat
Spesialitet

6 tips til hyttematen

Hyttekjøkkenet er gjerne av en litt enklere standard, men vi gir deg tipsene som løfter hyttematen til nye høyder!

Del denne siden

Skrevet av: Dato:

 Det er ikke alt man har tilgjengelig på et enkelt hyttekjøkken; man har gjerne begrensede kokemuligheter, mangel på kjøleskap og ihvertfall ingen ovn. Dessuten er dagene så forskjellige fra hjemme. Dermed blir også matbehovet litt annerledes. Du behøver ikke å la posesuppe være svaret på utfordringene. For noe av det viktigste når man er på hytta er jo å kose seg med god mat!

 

1. Frokosten bør være raus

Skal man ha energi til å gå på ski hele dagen, holder det ikke å starte dagen med en tørr brødskive. La frokosten bugne og server skikkelig kraftkost. Tenk egg, omelett, bacon, stekte pølser, pannekaker, frisk frukt, grovt brød og gode oster. I tillegg til å mette skikkelig, er en hyggelig familiefrokost den beste måten å starte dagen.

Hva med frokostvaffler med helt spesielle egg? Eller eggerøre med en av de skikkelig gode røykelaksene som Fagjuryen for Spesialitet har latt slippe gjennom nåløyet for utvalgt lokalmat? 
Vafler med egg er perfekt påskefrokost. Foto: www.matprat.no
Vafler med egg er perfekt påskefrokost. Foto: www.matprat.no

2. Ikke server tørt brød

Det er langt til butikken og ikke har du hverken ovn eller bolle til å bake i. Brødrister er luksus du ikke engang tør å tenke på. Kjøp derfor grovere typer brød, som for eksempel mørkt rugbrød. Det holder seg som regel saftig mye lengre. Foretrekker du derimot lysere brød kan du riste det i stekepannen. En innertier er å steke det på middels varme i litt godt smør, for eksempel fra Avdem eller Rørosmeieriet, til det blir gyllent. Ikke helt kalorifattig, men pytt pytt, det tar du igjen med økt innsats i løypa.
Pannekake på bålet. Foto Matprat
Pannekake på bålet. Foto: www.matprat.no

3. Ta med noe godt på tur

 Du må ha med noe som kan lure sure unger (eller kjærester) på tur til å bli blide igjen. Når det er femten minus og snøføyk nytter det ikke med vanlig niste. Da må det kraftigere virkemidler til. Suppe, buljong eller pølser på termos varmer skrotten, og hjemmebakte kjeks, sjokolade og ferdig oppkuttet appelsin lurer frem smilet. Hva med å lage en vri på solbærtoddien med Aroniasaft fra Aronia Jæren? Aronia inneholder faktisk opptil dobbelt så mye antioksidanter som solbær! Eller hva med å rett og slett ta med pannekakerøre i termosen og steke pannekaker på bålet?

4. Lag middagen i én gryte

Ikke gjør ting så komplisert. La heller gode råvarer bli venner i en stor gryte! Grønnsakssuppe, lapskaus, kjøttsuppe, viltgryte, ertesuppe, pytt i panne eller linsesuppe – her er det bare fantasien som setter grensene! 
Middag i gryte
Alt-i-en-gryte. Foto: www.matprat.no

5. Ta med smaken av skogen inn i hytta

Server en sjelevarmer som smaker av skog og vidde. Bland 4 cl Barentsdrikk eller Polarbjørkdrikk fra Nordlysmat med 4 cl gin eller akevitt og noen isbiter om du har. Topp av glasset med tonicvann. Ekstra trolsk effekt får du om du bruker en kvist fra nærmeste tre som rørepinne.

6. Fenalår og spekemat er godt å ha på lur

Fenalår og gode spekepølser er geniale å ha som kveldskos på hytta. De behøver ikke å ligge i kjøleskapet, et svalt rom kan være vel så bra. Se gjerne etter Spesialitetmerket når du handler spekematen. Da vet du at du får produkter av høy kvalitet, med en unik smak. Et honningglasert fenalår fra Aron mat i Tromsø slår aldri feil.
− Fenalår er perfekt hyttemat i påska!
Fenalår er perfekt hyttemat i påska. Foto: Matmerk
Fenalår fra Aron Mat. Foto: Matmerk