Gulrot. Foto: Cylinder production

Gulrot - vår mest brukte grønnsak!

Regnbuegulrøtter. Foto: Stiftelsen Matmerk.

I Norge er vi tilnærmet selvforsynt med gulrot, og importen er veldig lav. Det er flere grunner til det!

  • Gulrota trives ekstra godt i vårt litt kjølige klima i Norge med lange soldager.
  • Den er nøysom i sine krav til næring
  • Etter høsting kan den oppbevares over vinteren på lager ved rundt null grader og høy luftfuktighet.
  • Den lagres vanligvis med jord fra åkeren på røttene og vaskes ikke før utsendelse til butikk.
Regnbuegulrøtter. Foto: Stiftelsen Matmerk.

Hvorfor er gulrot bra for deg? Jo, nå skal du høre!

  • Gulrotas friske, oransje farge kommer av betakaroten, som blir til vitamin A i kroppen vår. Vitamin A bidrar til å opprettholde normal hud og normalt syn.
  • Gulrot er også en super kilde til fiber, som vi nordmenn får i oss for lite av. Fiber regulerer magen og gir deg økt metthetsfølelse.
  • Gulrota er en rimelig grønnsak som kan brukes til det aller meste! Bak den i ovnen, spis den rå i strimler, pakk den med i matpakka eller kok den! 
Rotgrønnsaker. Foto: Thomas Mortveit/Matkanalen.
Det er ikke mye du kan gjøre galt med gulrota, men hold den unna epler! Gassen etylen som blant annet kommer fra epler gir gulrota en bitter smak. God middag! Se etter gulrøtter merket med Nyt Norge, så er du helt sikker på at gulrota er norsk.