beter-fra-fruktno
Nyt Norge

Høstens bete-guide

Du har sikkert hørt om rødbete, men kjenner du til hvitbete, gulbete og polkabete?

Del denne siden

Skrevet av: Dato:

Mange typer beter

Beter er rike på kostfiber og B-vitaminet folat. Beter kan både kokes, bakes, pureres og er godt egnet til sylting. Du kan bruke det som pålegg på brødskive med leverpostei.  Ønsker du en ekstra sprek råkost kan du rive rødbeten rå og deretter blande den med gulrot. Beter er gode lagringsgrønnsaker. 

Gulbete og hvitbete

Disse betene har en mildere smak enn rødbeter. De har også mindre jordsmak. Gule beter har en sterk farge som farger annen mat gul. Derfor egner gulbeten seg spesielt godt i supper. Den ser også lekker ut i salater.

Høstens bete-guide

Polkabete

Polkabeten er varianter av forskjellige beter og har samme bruksområde som rødbete. Et lite tips til koking av polkabeter er å tilsette 1-2 teskjeer sitronsaft eller eddik for å bevare fargen bedre.

Høstens bete-guide

Rødbete

Rødbeten er beten de fleste av oss kjenner til. Den dype røde farge skyldes to naturlige fargestoffer, betacyan og betaxantin. Disse gjør rødbeten til en god antioksidantkilde.

Høstens bete-guide

Tilberedning

Kok rødbeter med skall og la bladfestet sitte på med ca. 5 cm der dette følger med, for å unngå at saften i rødbeten renner ut i kokevannet. Etter koking fjernes skall og bladfeste og rødbeten servers som varm grønnsak eller kald i salater.

 

Rødbeter bør ikke gis til barn under 6 mnd grunnet høyt nitratinnhold.

 

Kilde: Frukt.no